2018. november 15., csütörtök


ISKOLA

Igazából az iskola volt a fő szempont, amiért éppen pont itt kötöttünk ki. Ahogy az első bejegyzésben írtam, itt szinte minden szempontból olyan, mintha az Egyesült Királyság területén járnának a gyerekek iskolába, csak itt nincs folyamatosan szar idő. :-) A legfontosabbakon kívül talán az apróságokat érdemes megosztanom veletek:

Az egyenruha a szülők szerint jó dolog, mondjuk a gyerekek egy része (és nálunk a nagyfiú) nem osztja eme álláspontunkat. Az viszont tény, hogy tanév elején egyszeri nagyobb költsége van (1 gyerek téli-nyári gúnyája sport és utcai cipővel, télikabáttal kb. 250 Euro), de onnantól nincs reggel hiszti azon, hogy ki mit vesz fel, milyen színű izé megy a milyen anyagú mizéhez. Ha pedig a ruhákat egy tanévre számolom (egyes részeit, meg még hosszabb időre), akkor már nem olyan rettenetesen sok az az összeg. Ráadásul vannak használtan is elérhető holmik jó áron és a mi iskolánkban a legrászorultabbak kaphatnak ingyen is egyenruhát.

Az iskolabusz szerintem nagyszerű találmány. Egyrészt érdemben csökkenti a reggeli autós zsúfoltságot, mert nem minden gyereket visznek a szülők autóval, hanem egy rendes 40+ személyes busz szedi össze az egy környéken lakókat; másrészt ez tényleg egy kényelmi szolgáltatás. A szülőknek így csak azt kell biztosítani, hogy reggel 7:15-re a legközelebbi nem hivatalos „buszmegállóba” vigye le a gyereket; illetve 2:15-kor ugyanitt felvegye. Ha a gyerekünk egy kicsit nagyobb lesz majd, akkor természetesen már járhat haza egyedül is (kb. 80 méter).

Nálunk a „megálló” a templommal szemközti sarok, ahol eső esetén egy kicsit védettebben tudunk lenni, ráadásul arra is van lehetőség, hogy egymással trécseljünk. Mivel ez egy „migráns iskola” (induction school), ezért a szülők pont olyan vegyesek, ahogy azt otthon mi mindig is elképzeltük: erdélyi magyar anyuka szicíliai férjjel; albán anyukák, akik cégeknél takarítanak; venezuelai fiatal pár, aki szerencsét próbálni jött át Európába; a sarki afro-fodrászatot működtető nigériai szülők pár éves szicíliai kitérő után; természetesen borsodi romák meg egy fiatal orosz informatikus finn feleséggel. Annak ellenére, hogy mi, szülők nagyon eltérő gazdasági háttérrel, képzettséggel, életúttal és megélhetési stratégiákkal bírunk; egy közös van bennünk: a gyerekeink egységesen egy árva kukkot sem beszélnek angolul, illetve máltaiul. Van ám más hasonlóság is persze, itt - sokunk anyaországával ellentétben - a gyerekünk jövőbeli sikerességét sokkal inkább az egyéni tehetsége, szorgalma és érdeklődése fogja meghatározni, mintsem a családjuk anyagi helyzete.

Ezt persze nem magamtól jutott eszembe, hanem Kende Ági által a Qubiten megjelentetett „Szegregált oktatásból nem vezet út az egyetemre” című cikk. Ági miatt jutott eszembe, hogy megnézzem a két teljesen eltérő ország oktatási helyzetét a PISA kutatás teljesítmény / méltányosság szempontjából is. Kimásolom a cikkből a vonatkozó táblázatot, amiben külön bekereteztem benne Máltát, hogy jól látszódjon. Teljesítményben alig van különbség a két ország között: Magyarország 477 ponton áll, ami az előző évhez képest 9 pontnyi rontást jelent; míg Málta 465 ponton áll és az előző évhez képest 2 pontot javított. A trendeket figyelembe véve nem kizárt, hogy a 2018-as PISA felmérésen Málta nagyjából utol fogja érni Magyarországot. Mindezt úgy, hogy a szigetnek nincsenek olyan lehetőségei, forrásai, múltja, ami erre predesztinálná az országot. Sőt, Málta méltányosság területén az összes közeli vagy „nagy” országot (Németországot, Ausztriát, Franciaországot, Belgiumot, Szlovákiát) megelőzi. Ráadásul úgy, hogy itt – Magyarországgal ellentétben – tényleg sok menekült és áttelepült van. Ez a különbség számomra megdöbbentő és persze kicsit fájó is.



Mindezek mellett az iskola nagyon figyel a gyerekekre. Mivel nagyon különböző kultúrából és nagyon különböző vérmérséklettel érkeznek, ezért a gyerekek között a súrlódás szinte törvényszerű. Amikor az egyik, kicsit nagyobb fiú – szerintünk a szimpátiáját kimutatandó – a buszon húzogatta a gyerekünk haját, ő alaposan megijedt. Amikor jeleztük ezt az iskolának, akkor az iskola pár órán belül reagált, mi még aznap kaptunk visszajelzést az osztályfőnöktől, az erre a célra használt telefonos applikáción keresztül (Class Dojo, mindenkinek ajánlom, mert szuper); majd másnap az igazgató mindkét gyerekkel elbeszélgetett. Ez már magában is figyelemre méltó teljesítmény, mert egyik sem beszél angolul, plusz az anyanyelvük is más. Aznap délutántól a kisfiút a buszsofőr a lehető legközelebb ültette magához, hogy véletlenül se tudjon „udvarolni”. A dolog ezzel le is zárult, senkinek sem esett bántódása és előbb-utóbb az a kisfiú is megtanulja, hogy kell(ene ) lányokkal beszélgetést kezdeményezni.

Sok olyan dolog van, ami a legtöbb otthoni iskolában egyáltalán nincs, vagy csak külön foglalkozás keretében meg persze külön pénzért van:

1-     rendszeresen járnak úszni egy közeli uszodába, mert fontos, hogy itt – lévén mégiscsak a Földközi-tenger kellős közepén vagyunk! – minden gyerek megtanuljon tisztességesen úszni;
2-     járnak lovagolni egy farmra, ahol nem csak felülhetnek időnként a lovak hátára, hanem segítenek az állatok körül és közben mindennek megtanulják a nevét, természetesen rögtön angolul és máltaiul;
3-     az iskolai oktatás szerves része az egészséges táplálkozásra nevelés is. A küldött étel nem lehet „bolti” készétel, csak saját szendvics vagy házi főtt étel. A csokis termékek, édes kekszek teljességgel ki vannak tiltva. Ennek a szabályozásnak természetesen az a következménye, hogy sok gyerek a buszmegállóban „megelőző csapásként” betol egy teljes szelet csokit, nápolyit vagy valami tiltott dolgot; illetve a buszról leszállva a kisboltba vezet az első útjuk.
4-  Itt alapvetően nincs állami pénzekkel kitömött profi sport. (És most hagyjuk is a focit, mert a végén még megharagszanak rám a máltai villanyszerelők.) Van viszont EU-s és állami pénzekből duuuuuuuuurván támogatott tömegsport. A tanév elején kaptunk egy 12 oldalas listát kb. 4-500 lehetőséggel, amiből korcsoport, lakhely és érdeklődés alapján választhatnak a gyerekek (és néhány esetben a felnőttek is) sportágat maguknak. Az edzések heti rendszerességűek és jellemzően évi(!) 46 euróba kerülnek. A hagyományos sportok mellett lehet választani sqash-t, pilatest, zumbát, különböző táncokat, ballettet, aqua fitness-t, capoeira-t, non-contact boxot, teremhokit, tai chi-t, íjászatot, yogát, tollaslabdát és természetesen vitorlázást is. A nagyfiú választása persze a gokart-ra esett, ami az átlagtól drágább ugyan, de nagyon élvezi. Bele se merek gondolni, hogy Magyarországon mi lenne, ha a TAO (pláne EU-s) forrásokat tömegsportra lehetne csak fordítani.

A jövő héten lesz szülői találkozó (nagyon nem „értekezletet”), ahol a különböző kultúrából jövők valami nemzeti étellel lephetik meg a többieket; valamilyen módon kötetlenül is beszélgethetünk és mindezek mellett majd a hivatalos információkat is megosztják velünk.

A nagyfiú oktatásáról nem is mesélnék sokat, csak egyetlen részletet. Az erkölcstan órán feladott házi feladatot itthon megbeszéltük. Arra kérték a szintén nagyon vegyes összetételű osztályt, hogy mondják el a véleményüket(!) arról, hogy a megadott tízegynéhány közül melyik hármat tartják a legfontosabb 3 értéknek, ami egy befogadó(!) és nyitott(!) jó közösséget jellemez. Mindhárom értéket értelmezniük(!) és magyarázniuk(!) is kellett. Amúgy is jellemző, hogy sok esetben önálló gondolkodásra serkentő, egyéni(bb) munkát várnak el a 13-14 évesektől és a tanulás nem szimplán és kizárólag az adatok megtanulását és bebiflázását jelenti.

Szóval biztos sok probléma van az oktatásban itt is, de mintha a jó/jobb úton járnának és jó/jobb célokat tűznének ki maguk elé.

1 megjegyzés: